Meetbureau niet meer
verplicht voor uitvragen van patiëntervaringen

Een belangrijk onderdeel van een kwaliteitsmanagementsysteem is het onderzoeken van de ervaringen en waardering van cliënten. Veel instellingen laten dan ook periodiek de cliënttevredenheid vaststellen door middel van een cliënttevredenheidsonderzoek. Dit cliënttevredenheidsonderzoek werd dan uitgevoerd door een daartoe geaccrediteerd meetbureau met behulp van een standaard vragenlijst (de CQI). Bij Walvis waren we nooit echt gecharmeerd van deze manier om cliëntervaringen in kaart te brengen. “Duur, omslachtig, van weinig meerwaarde, te weinig maatwerk” zijn opmerkingen die we te veel hoorden.

Het Zorginstituut Nederland laat weten dat de CQI-accreditatie stopt en dat het inhuren van een geaccrediteerd meetbureau voor het afnemen van CQI’s niet meer verplicht is. Zo als het er nu naar uit ziet komt er meer vrijheid voor sectoren en instellingen om zelf te bepalen met welke partijen de cliënttevredenheid in kaart kan worden gebracht. Wel is het Zorginstituut er voorstander van dat wordt gewerkt met bureaus die gecertificeerd zijn op basis van bijvoorbeeld ISO 9001.

Zie ook: https://www.zorginstituutnederland.nl/actueel/nieuws/2015/cqi-accreditatie-stopt.html#Meetbureausnietmeerverplicht

Waarmee kunnen we u helpen?

Wilt u kosteloos van gedachten wisselen? Een offerte aanvragen? Bel of mail ons!

085 87 80 640

Ontvang ca. 8x per jaar onze Walvisgeluiden met praktische informatie en tips

Als bonus ontvangt u het e-book 'Praktisch Kwaliteismanagement', 60 pagina's boordevol tips en informatie over veiligheid, kwaliteit, audits en nog veel meer.

 

Op zoek naar oude Walvisgeluiden?
Klik op onderstaande afbeelding voor het archief.

Walvisgeluiden